Zamknij

Franczyza - co musisz wiedzieć przed otworzeniem biznesu

12:00, 11.01.2019 | RED

Czym jest franczyza?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, na jakieś zasadzie funkcjonuje najbliższa restauracja McDonalds lub sklep Wólczanka, który od czasu do czasu mijasz? To właśnie między innymi te firmy prosperują w oparciu o model franczyzowy. Prowadzenie firmy w formie franczyzy umożliwia otworzenie w wybranym miejscu rozpoznawalnej restauracji czy sklepu, który od dawna cieszy się popularnością wśród odbiorców. Na ten moment na polskim rynku działa ponad 1000 konceptów franczyzowych, zatem wybór jest całkiem spory.

Przejdźmy jednak do konkretów. Na początek wyjaśnijmy, co to takiego jest ta franczyza. Franczyza to jedna z form prowadzenia biznesu, w której przedsiębiorca zwany franczyzodawcą dzieli się z innym przedsiębiorcą nazywanym franczyzobiorcą wiedzą, technologią, prawami do korzystania ze swojej marki, upoważnia do korzystania z logo i metod prowadzenia działalności gospodarczej. W zamian za to franczyzodawca otrzymuje udział w zyskach, które w przyszłości zostaną wygenerowane w ramach prowadzonej przez franczyzobiorcę działalności. Wspomnianych przedsiębiorców wiąże umowa franczyzy, która jasno określa warunki współpracy.

Rodzaje franczyzy

Franczyzę dzieli się na kilka kryteriów, tj. w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, rodzaju know-how przekazywanego przez franczyzodawców i organizację systemu franczyzowego. W podziale ze względu na rodzaj działalności występuje franczyza dystrybucyjna i usługowa.

W zależności od rodzaju know-how franczyzę dzieli się na franczyzę dystrybucji produktu i franczyzę koncepcji działalności.

Trzeci podział obejmuje franczyzę bezpośrednią, franczyzę wielokrotną, masterfranczyzę i przedstawicielstwo regionalne. O wszystkich z nich przeczytasz w poradniku: Franczyza krok po kroku.

Czy franczyza może się opłacić?

Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Dla jednych konieczność spełniania szeregu wymogów i standardów narzuconych przed franczyzodawcę celem zachowania spójności i elementów charakterystycznych dla całej sieci franczyzowej będzie minusem prowadzenia działalności na zasadzie franczyzy, kiedy dla innych będzie sporym ułatwieniem.

Do plusów na pewno zaliczyć można łatwiejszy start, korzystanie z gotowego i wypróbowanego już pomysłu na biznes, wsparcie i know-how ze strony franczyzodawcy, a także ograniczenie ryzyka. Trzeba jednak liczyć się z wadami tego rozwiązania. Jedną z nich może być efekt domina w czasie kryzysu marki. W momencie, gdy marka ucierpi w związku z działaniami jednego z franczyzobiorców, to konsekwencje prowadzonych przez niego działań mogą odczuć także pozostali franczyzobiorcy oraz oczywiście franczyzodawca. Dokładne wyjaśnienie efektu domina w kontekście franczyzy znajdziesz tutaj: Wady i zalety franczyzy. We wspomnianym artykule znajdziesz też odpowiedź na pytanie, kiedy warto otworzyć firmę pod własną marką, a kiedy korzystniej jest pójść wydeptaną już ścieżką.

(RED)
© isanok.pl | Prawa zastrzeżone