Zamknij

Już bez korków w Sanoku. Obwodnica oficjalnie otwarta

18:15, 31.01.2020 K.S Aktualizacja: 19:31, 03.02.2020
Skomentuj GDDKiA GDDKiA

Spełniło się marzenie wielu kierowców. Obwodnica Sanoka została 31 stycznia oddana do użytku. Inwestycja obejmowała budowę obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator - Medyka wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Początek zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28). Koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).

Mieszkańcy Sanoka czekali na obwodnicę wiele lat. Przez centrum miasta przebiegał ruch tranzytowy, który powodował uciążliwe korki, ale przede wszystkim duże zagrożenie dla bezpieczeństwa. Stąd decyzja o konieczności budowy drogi, która wyprowadzi ciężki ruch z miasta i poprawi komfort życia mieszkańców. Budowa obwodnicy to także zwiększenie przepustowości na drogach krajowych nr 28 i 84. Obwodnica miasta to najlepszy dowód na to, że do rozbudowy sieci transportowej kraju podchodzimy kompleksowo. Realizujemy nie tylko duże zadania, jak drogi ekspresowe i autostrady, ale także mniejsze, nie mniej ważne inwestycje, jak obwodnica Sanoka - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Umowa i jej zakres
Umowa na realizację obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” zawarta została 9 lutego 2016 r.
W lipcu 2017 r. wykonawca robót uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a 9 sierpnia 2017 r. rozpoczął roboty budowlane. 
 
Trasa główna posiada parametry techniczne drogi klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2+1. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez cztery skrzyżowania jednopoziomowe:  
• rondo na połączeniu obwodnicy z drogą wojewódzką nr 886 i drogą krajową nr 28 (ul. Krakowska)
• skrzyżowanie na przecięciu obwodnicy z łącznikiem do ul. Okulickiego
• rondo na przecięciu obwodnicy z nowym przebiegiem drogi powiatowej nr 2233R (ul. M. Konopnickiej) i łącznikiem do ronda „Beksińskiego” zlokalizowanego na istniejącym ciągu drogi krajowej nr 28
• rondo na przecięciu obwodnicy z drogą krajową nr 84 (ul. Lipińskiego). Budowa skrzyżowania oraz przebudowa odcinka drogi krajowej nr 84 zapewnia również połączenie obwodnicy z ul. Zagórską (droga powiatowa nr G 117158R).
 
Powstało 12 obiektów inżynierskich (8 mostów i 4 wiadukty) oraz 18 przepustów (4 obiekty na potokach górskich, 6 przejść dla zwierząt i przepustów pod obwodnicą, 8 przepustów ramowych pod drogami bocznymi).
 
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zabudowy miasta, a przez to poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK28 i DK84. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego pomiędzy Zatorem i Medyką.. Skróci się czas podróży w Bieszczady. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
 
Dane szczegółowe:
1. Całkowita długość drogi: 6,7 km
2. Zrealizowane obiekty inżynierskie:
- mosty: 8
- wiadukty: 4
- przepusty: 18
3. Całkowita ilość MMA (mieszanka mineralno-asfaltowa) do wbudowania: 71 300 ton
4. Całkowita ilość betonu do wbudowania: 18 500 m3
5. Całkowita ilość wykorzystanej stali: 2 400 ton
6. Liczba wbudowanych pali: 1 262 szt. o łącznej długości 8,7 km
7. Łączna ilość nasypów: 799 020 m3
8. Łączna ilość wykopów: 987 781 m3
9. Łączna długość przebudowanych sieci:
- sieć gazowa: 1,4 km
- sieć energetyczna: 9,8 km
- sieć kanalizacyjna: 8,4 km
- sieć wodociągowa: 2,1 km
10. Wysokość najwyższego nasypu: 13,91 m
11. Głębokość najgłębszego wykopu: 16,19 m
 
Kalendarium
30 września 2014 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sanoka  
9 lutego 2016 r. - podpisanie umowy z wykonawcą (Max Bögl Polska Sp. z o.o., wartość kontraktu: 171 581 454,27 złotych)
21 lipca 2017 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
31 lipca 2017 r. - przekazanie placu budowy
9 sierpień 2017 r. - rozpoczęcie prac budowlanych
1 października 2018 r. - podpisanie umowy na dofinansowanie unijne projektu
31 stycznia 2020 r. - udostępnienie obwodnicy do ruchu
 

 

źr.: GDDKiA
 

 

 

(K.S)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

DONDEBILLODONDEBILLO

1 0

JAK KTO MORZE TAK ORZE i co będzie m się dopytywać jak się zacznie sypać będziemy się wypytywać amen a na razie cieszmy się ze tyle mamy bo i tak szybko umieramy 21:25, 01.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Ląduj DziaduLąduj Dziadu

1 2

a Okularnik i Duduś to co ? to oni powinni być w Sanoku bo tu jest ich elektorat!!! 09:35, 03.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%