Zamknij

Jak przygotować wnętrze sklepu z żywnością ekologiczną, żeby zwiększyć sprzedaż?

10:04, 23.11.2021 . Aktualizacja: 11:31, 24.11.2021

Sklepy ze zdrową żywnością cieszą się coraz większym zainteresowaniem. To bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą żywności ekologicznej. Jednak rosnąca popularność tego typu produktów sprawia, że na rynku pojawia się też coraz większa konkurencja. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu? Przeczytaj i dowiedz się jak przygotować wnętrze sklepu z żywnością ekologiczną, żeby zwiększyć sprzedaż.

Wnętrze dopracowane w każdym szczególe

Zanim jednak klient zdecyduje się wejść do sklepu — widzi jedynie jego witrynę. Pełni ona funkcję wizytówki sklepu — powinna więc przyciągać uwagę i zachęcać do wejścia. Oprócz wystawienia produktów warto też zadbać o ich odpowiednią kompozycję i pasujące dekoracje. Jednak witryna nie tylko ma być ładna. Doskonale nadaje się ona do tego, aby pełnić funkcję informacyjną — powinny się tam znaleźć przykładowe produkty ukazujące cały przekrój asortymentu — warto o tym pamiętać.

Specjaliści twierdzą, że nawet ponad 65 proc. konsumentów decyzję o zakupie podejmuje impulsywnie, podczas wizyty w sklepie. Dlatego warto zadbać, aby wnętrze lokalu było przyjemne i zachęcało, żeby pozostać w nim dłużej. Za pierwsze wrażenie będzie odpowiadał m.in. zapach, oświetlenie, ale również czytelny układ komunikacji, który pozwala w prosty, intuicyjny sposób zapoznać się z całością oferty sklepu.

Jak w każdym innym sklepie podstawą są regały, lady, wyspy, stojaki czy urządzenie chłodnicze. Dobrze, jednak gdyby sklepowe meble czymś się wyróżniały — kolorem, fakturą, czy materiałem, z którego są wykonane. Nie oznacza to jednak, że powinny one wyróżniać się za wszelką cenę. Klientami sklepów ekologicznych są zazwyczaj osoby, które nie szukają najtańszych opcji zakupu, tylko zwracają uwagę na jakość. Dlatego nie tylko same produkty, ale też otoczenie, w którym są wystawione, powinno być starannie dopracowane, przemyślane i przywoływać jak najmilsze skojarzenia.

Stwórz niepowtarzalny klimat

Odpowiednio dobrane i rozplanowane alejki i strefy, wygodne i estetyczne meble sklepowe, pozwalające w korzystny sposób wyeksponować towary, to podstawa. Dobrze jest jednak iść o krok dalej i nadać sklepowemu wnętrzu unikalnego charakteru. Jeśli prowadzisz sprzedaż żywności ekologicznej, dobrym pomysłem może być np. zastosowanie naturalnych materiałów, które podkreślą klimat sprzedawanych produktów. Plastikowe koszyki warto zastąpić wiklinowymi, a owoce poukładać w skrzynkach (oczywiście — drewnianych!).

Kolejnym elementem, który w znaczącym stopniu wpływa na klimat sklepu, jest oświetlenie. Jeśli klient, po wejściu do sklepu, znajdzie się w ciemnej i zacienionej przestrzeni, zniechęci go to do zostania w środku i rozejrzenia się po dostępnym asortymencie.

Dobrze dobrane światło tworzy przyjemną atmosferę i sprawia, że asortyment korzystnie się prezentuje. Trzeba jednak pamiętać, że światło powinno wydobywać atuty produktów, nie może jednak przekłamywać, np. maskując ich defekty czy stwarzając iluzję, że są one inne niż w rzeczywistości. Jasno oświetlony sklep zrobi więc nie tylko dobre wrażenie na klientach, ale również optycznie powiększy przestrzeń i zwiększy szansę na zakup oferowanych przez ciebie produktów.

Umiejętne wykorzystanie dodatkowych źródeł światła (poza lampami sufitowymi czy akcentującymi poszczególne elementy ekspozycji) na przykład na regałach z produktami z konkretnej serii lub konkretnego producenta, przyciągnie wzrok klientów i sprawi, że zostaną one natychmiast zauważone.

Jednym z często pomijanych, choć istotnych elementów składających się na klimat sklepu, jest zapach. Naukowcy badający zjawisko nazwane aromamarketingiem wykazali, że jeśli w sklepie panuje przyjemny zapach, klient spędza tam o 15 proc. czasu dłużej, a obroty sklepu rosną o 6 proc. Dobrze jest więc zadbać również o ten szczegół, pamiętając, że zapach nie może być przypadkowy. Powinien nie tylko być przyjemny, ale przede wszystkim kojarzyć się ze sprzedawanym asortymentem.

Warto co pewien czas sprawdzać wrażenia klientów związane z oświetleniem, zapachem, czy układem regałów i produktów. Klienci to najcenniejsze źródło wiedzy. Zwróć uwagę, żeby pytać zarówno stałych bywalców twojego sklepu, jak i osoby, które rzadziej robią w nim zakupy.

Zadbaj o najlepsze zaopatrzenie

Najpiękniejsze i najbardziej przemyślane wnętrze nie spełni swojej funkcji, jeśli sklep nie będzie dobrze zaopatrzony. Aż 47 proc. konsumentów przebadanych w ankiecie dotyczącej zakupu żywności ekologicznej uważa, że poziom jej dostępności w sklepach jest niedostateczny. Dlatego też, aby zwiększyć sprzedaż produktów ekologicznych w swoim sklepie, warto postawić, na bogaty i różnorodny asortyment. W tym celu dobrze jest zaopatrywać się w punktach, które prowadzą sprzedaż hurtową zdrowej żywności - innymi słowy: w hurtowni dla sklepów ze zdrową żywnością.

Wprawdzie półki nie powinny być przeładowane, ale nie mogą też świecić pustkami. Ułożenie na nich towarów, zgodnie z ich pokrewieństwem i logiką podejmowanych decyzji, pozwala klientom na łatwe odnalezienie produktów. Dzięki temu szybko zorientują się oni w całości oferty sklepu z żywnością ekologiczną, a co za tym idzie – oszczędzą czas, który straciliby na poszukiwaniu produktów. Z czasem twój sklep kojarzyć się będzie z miejscem, w którym zakupy przebiegają szybko i bez problemu. To z kolei gwarantuje ich powroty.

Produkty na półkach powinny też być odpowiednio ułożone — od krawędzi — w głąb, nieprzerzedzone i w równych odstępach. Przy ustawianiu ich zawsze należy kierować się zasadą FIFO. Oznacza to, że produkty z dłuższym terminem umieszczane są za tymi z krótszą datą ważności. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko strat, spowodowanych terminującymi się produktami.

Specjaliści od sprzedaży od dawna wiedzą, że klient często "kupuje wzrokiem". Dlatego nie można bagatelizować kwestii wystroju wnętrza, która pośrednio przekłada się na lepszą sprzedaż. Do ładnego, klimatycznego sklepu, który zapewnia wygodę i bogate zaopatrzenie, klienci z chęcią będą wracać.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%