Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) w przypadku zgłoszenia szkody z OC ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia. W sytuacjach wyjątkowych termin ten może być przedłużony o 14 dni, wypłata nie powinna jednak nastąpić później niż 90 dni od dnia zgłoszenia szkody (art. 14 ust. 2 ww. ustawy). W przypadku zaś gdy ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego, termin ten może być jeszcze dłuższy, o tym jednak fakcie ubezpieczyciel powinien powiadomić poszkodowanego.
Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem w terminie powołanym na wstępie, wskazując na okoliczności oraz podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty odszkodowania, jak również na przyczyny, dla których odmówił wiarygodności okolicznościom dowodowym podniesionym przez osobę zgłaszającą roszczenie.
Powyższe jednak nie oznacza dla poszkodowanego, że nie może już dochodzić swoich roszczeń. Poszkodowany ma prawo skierowania sprawy do sądu (o czym ubezpieczyciel powinien pouczyć go w piśmie odmawiającym wypłaty całości lub części odszkodowania). Z takiego prawa poszkodowany może skorzystać w terminie 3 lat od powstania szkody.
Mając na uwadze obecne działania ubezpieczycieli tj. nagminne odmowy wypłat lub zaniżanie wysokości szkody, warto rozważyć skierowanie sprawy na drogę sądową. Przed podjęciem decyzji w tym zakresie należałoby się skonsultować z prawnikiem celem oceny szans na uzyskanie odszkodowania w żądanej wysokości na drodze sądowej.
Porady prawnej udzieliła Izabela Wąsowska.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz