Wielorowkowy pasek klonowy to bardzo ważny element osprzętu silnika. Dlatego też w poniższym artykule zdradzamy, jaką rolę w pełni oraz jak reagować, gdy dojdzie do jego uszkodzenia. Podpowiadamy również, czym różni się on od zwykłego paska klinowego. Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Pasek klinowy wielorowkowy – co to?
Często określany również jako pasek wieloklinowy lub wielożebrowy, jest to produkt, który po raz pierwszy pojawił się w sprzedaży już w 1982 r. Dzięki swojej charakterystycznej budowie, a mianowicie klinom, które umieszcza się na jego powierzchni – produkt ten idealnie trzyma się kół pasowych. Z kolei ze względu na bardzo dobrą elastyczność i niższy profil, paski te mogą być stosowane na kołach o małej średnicy.
Źródło obrazu: autoczescionline24.pl
Za co odpowiada pasek wielorowkowy?
Pasek wieloklinowy, który pojawia się w niektórych modelach aut, odpowiada za przekazanie napędu z koła pasowego wyłącznie na alternator. Rozwiązanie to, choć obecnie już się od niego odchodzi, spotyka się najczęściej w pojazdach z końca lat 90. ubiegłego wieku. Dlaczego? Powód jest prosty. Wynika to bowiem z tendencji do ograniczenia ilości osprzętu, który potrzebuje napędu. W nowoczesnych autach zastępuje się go napędem serpentynowym.
Tym samym jednak pasek wieloklinowy pełni bardzo odpowiedzialną funkcję. Napędza on niebywale dużą ilość urządzeń, co sprawia, że pracuje na niezwykle wysokich obrotach. Pasek wielorowkowy odpowiada m.in. za pracę:
Alternatora – który dostarcza prąd do układu zapłonowego, oświetlenia, rozrusznika, komputera, czujników itd.
Sprężarki – stanowi ona najważniejszą część układu klimatyzacji.
Pompy cieczy chłodzącej – dzięki czemu możliwy staje się obieg płynu chłodniczego w układzie.
Pompy wspomagania hydraulicznego układu kierowniczego – odpowiada za utrzymanie ciśnienia płynu wspomagania na właściwym poziomie.
Nie ulega więc wątpliwości, że jest to bardzo istotny element osprzętu silnika.
Jak powstaje pasek wieloklinowy?
Pasek wielorowkowy powstaje z wysokiej jakości tworzywa, które musi sprostać intensywnej eksploatacji. W innym wypadku po kilku minutach pracy z pewnością by się rozerwał. Produkt ten ma warstwową konstrukcję, której kręgosłupem jest kord. Z kolei część pokryta rowkami jest najczęściej wykonana z gumy wzmocnionej włóknami. Pozostaje jeszcze część płaska, którą produkuje się z tkaniny zatopionej w gumie. Gumę produkuje się z syntetycznego kauczuku, odpornego na wilgoć, temperaturę i uszkodzenia mechaniczne. Dzięki odpowiednim dodatkom staje się ona jeszcze bardziej wytrzymała.
Co zrobić w przypadku zerwania się paska klinowego?
Na końcu warto równie z powiedzieć, jak postępować w obliczu zerwania się paska klinowego. Zwłaszcza ze względu na to, że jest to jeden z najczęściej spotykanych rodzajów awarii. Co zatem zrobić w obliczu takiej sytuacji? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób został skonstruowany silnik. W pojazdach, w których pasek wieloklinowy nie napędza pompy cieczy chłodzącej, można założyć, że od momentu wykrycia awarii zdąży się przejechać jeszcze kilkanaście kilometrów. Wskazane jest też wyłączenie radia, klimatyzacji oraz wszelkich innych urządzeń, które pożerają prąd.
W przypadku, gdy pasek wieloklinowy napędza pompę cieczy chłodzącej, pod żadnym pozorem nie należy kontynuować dalszej jazdy. Może bowiem dojść do przegrzania silnika. Należy również pamiętać o tym, że holowanie wchodzi w grę jedynie gdy w akumulatorze zostało na tyle prądu, by zasilić światła mijania. W przeciwnym razie jedynym możliwym wyjściem z sytuacji jest wezwanie lawety.
Pasek klinowy można także samodzielnie wymienić. Wymaga to jednak specjalistycznej wiedzy, umiejętności manualnych oraz posiadania odpowiedniego paska na zmianę. Nowozakładany pasek nie powinien mieć więcej niż 5 lat. Najwygodniejszym oraz najszybszym rozwiązaniem jest wymiana paska u mechanika. Naprawa awarii zajmie wprawionemu fachowcowi około 15 minut.